en-Cuki a ruci, de ciki a turi? Fast fashion/Környezettudatosság

27/05/2020

Mikor fiatalabb voltam nem igazán emlékszem, hogy a környezetünkben sok lett volna a túrkáló. Azt tudom, hogy volt mindig 1-2 üzlet a közelben, viszont édesanyám nem vásárolt innen nekünk ruhát sohasem. Na, nem azért mert felvetett minket a pénz, és a legtrendibb divatnak megfelelően öltöztetett minket. Csupán csak, abból a célból kifolyólag, hogy az óta megváltoztak a szokások, és a használt ruha fogalma is új értelmet nyert az utóbbi időben.


Az emberek, nagy létszámban a fast fashion t részesítik előnyben. Azok a boltok tartoznak ebbe a kategóriába, melyek azért jöttek létre, hogy a legnagyobb divatházak trendjeit lemásolva elérhető áron juttathassa el az aktuális divatnak megfelelő darabokat. Mint az a nevében is benne van, ezek az üzletek törekednek arra, hogy a ruhák minél hamarabb eljussanak, a boltokba, online felületekre, hogy a minél hamarabb értékesíthető legyen, illetve teljes árukészlettel, maximális mennyiséggel, ki tudja elégíteni a vásárlókat. Így senkinek nem kell várni, az aktuális szezonig, hogy friss divatáruhoz jussanak. Egy-egy darab akár 15 nap alatt is képes eljutni a tervezőasztaltól a kasszáig. Természetesen megpróbálnak odafigyelni, hogy pénztárcabarát árakon jussanak el ezeket a termékek a vásárlókhoz. Mindezt úgy, hogy a dizájn és a koncepció törekszik elérhetővé tenni a gazdagsághoz és szabadsághoz kapcsolódó életérzést.


A legkiábrándítóbb ebben az egészben, hogy megszégyenítően alacsony bérért dolgoztatják az alkalmazottakat, rossz körülmények között. Ezek a munkások, sokszor az ájulás szélén állnak, mert irtó gyors tempót diktálnak nekik. A munkaerő kizsigerelése mellett pedig ott vannak a környezeti károk is, melyek szintén sokkolóak. Megjelent egy felmérés is, melyet a Quantis szervezete végzett, ahol is olyan következtetéseket véltek kimutatni, hogy a 2016-os évben a ruha- és cipőipar 3990 millió tonna szén-dioxid-kibocsátással járult hozzá a globális éghajlatváltozáshoz. Ami sajnos a bolygón zajló termelés 8%-át tette ki. A textilgyártással kapcsolatos összes, üvegházhatást okozó gázkibocsátás évente 1,2 milliárd tonna

Sajnos bőven akadnak ebben partnerek, akik támogatják ezt a fajta életstílust. Akik arra bíztatnak, hogy mindig a legújabb legmenőbb ruhákat vásároljuk fel. Nemcsak sztárok manipulálják az embereket, egy- egy kampány kapcsán, behódoltak az influencerek is, akik meghatározó szerepet töltenek be az interneten. Megcéloznak egy korosztályt, és kézzel lábban próbálják elhitetni velük, mennyire jó az adott termék.

Turkálók között is van jelentős eltérés. vannak olyanok, amiket én is előnyben részesítek, és akad olyan hely is ahová nem szívesen járok. Én szeretek ilyen helyen nézelődni, próbálgatni. Nagyon jó cuccokra bukkanhat az ember, akim egyediek, és nem köszönt vissza mindenkin az utcán.


Mire figyelj:

  • Mindig egyél, mielőtt elindulsz, mert itt több idő kell amíg megtalálod a megfelelő méretet, színt, ezek nem tucat ruhák, ha mondjuk farmerért indulsz, előfordul, hogy teljesen más ruhadarabot találsz magadnak.
  • Nézd át nem lyukas-e
  • Próbáld, fel őket mindenképpen mielőtt megveszed. Felesleges a harmincadik ugyanolyan pólót megvásárolnod. Kidobott pénz az ablakon.
  • Légy türelmes, és szánj rá több időt, válogass alaposan, megfontoltan.

Miért jó ?:

  • Nemet mondasz újabb 300 liter ivóvíz elpazarlására!
  • Pénztárcakímélőbb
  • Nem megy össze mosás után
  • Jót teszel vele a környezetnek!

Én nem állítom azt, hogy nem vásárolok fast fashion ruhákat, de próbálom minimalizálni, illetve szeretem a turkálókat. Személyes kedvenceim a Humana illetve a Cream. Próbáljuk egymást motiválni. Ahogy egyesek vegán életmódot folytatnak, mosható pelenkát használnak, ez is egyfajta út a tudatosság attitűdjéhez. Szokták mondani, hogy "Egy fecske nem csinál, nyarat." Ahol van egy, ott lesz több is. Mutassuk meg, hogy másképp is lehet. Hívjuk fel a figyelmet a tudatosságra. Kerüljük a felesleges mennyiségek felhalmozódását. Törekedjünk arra, hogy minél élhetőbbé, tisztábbá varázsoljuk Földünket.